"*" geeft vereiste velden aan

ALGEMENE LEVERINGS- EN BETALINGSVOORWAARDEN VAN TOEPASSING OP DE RECHTSVERHOUDING TUSSEN OPDRACHTGEVER EN ADMINISTRATIE- EN BELASTINGDESKUNDIGE

Algemeen

Artikel 1

a. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle verrichtingen door opdrachtnemer, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

b. In deze voorwaarden wordt verstaan onder de begrippen:

  • Opdrachtnemer: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de in artikel 2 genoemde werkzaamheden uitvoert;
  • Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de hulp inroept van de opdrachtnemer;
  • Opdracht: de werkzaamheden die in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden bepaald, inclusief de voorwaarden waaronder deze worden uitgevoerd.

Strekking

Artikel 2

a. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij opdrachtnemer in zijn aanbiedingen of prijsopgaven aan opdrachtgever uitdrukkelijk anders vermeldt.

b. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden door opdrachtnemer, zoals het voeren van een complete boekhouding, het opstellen van jaarstukken, het verzorgen van belastingaangiften en advisering op financieel, fiscaal en/of bedrijfskundig gebied. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende diensten zoals het beschikbaar stellen van software en systemen.

c. Deze algemene voorwaarden, evenals toekomstige versies, zijn ook van toepassing op latere overeenkomsten met opdrachtnemer. Opdrachtgever wordt geacht akkoord te gaan met deze nieuwe versies.

Totstandkoming

Artikel 3

De overeenkomst komt tot stand op het moment dat opdrachtnemer de opdracht aanvaardt. Dit geldt ook voor wijzigingen in opdrachten. Indien directe uitvoering vereist is, wordt de overeenkomst geacht tot stand te zijn gekomen zodra opdrachtnemer feitelijk met de uitvoering is begonnen.

Verplichtingen opdrachtnemer

Artikel 4

a. De opdrachtnemer voert de werkzaamheden naar beste weten en kunnen uit.

b. De opdrachtnemer werkt conform de Gedrags- en Beroepsregels van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB).

c. De administratie en overige werkzaamheden moeten voldoen aan de wettelijke bepalingen en de eisen van de opdrachtgever.

d. De opdrachtnemer heeft een inspanningsplicht om een bepaald (financieel) eindresultaat te behalen, maar geen resultaatverplichting.

Verplichtingen opdrachtgever

Artikel 5

a. De opdrachtgever dient alle handelingen na te laten die de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer belemmeren.

b. De opdrachtgever moet opdrachtnemer tijdig, volledig en juist alle benodigde gegevens en inlichtingen verstrekken.

Vertrouwelijkheid

Artikel 6

De opdrachtnemer behandelt alle gegevens en stukken die betrekking hebben op de opdracht als vertrouwelijk. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schending van de geheimhouding door zijn personeel, tenzij hij dit had kunnen voorkomen.

Samenwerking met derden

Artikel 7

a. De opdrachtnemer kan derden inschakelen na overleg met de opdrachtgever.

b. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de werkzaamheden van deze derden.

Tekortkomingen opdrachtnemer

Artikel 8

a. De opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor schade die rechtstreeks het gevolg is van tekortkomingen die bij normale vakkennis vermeden hadden kunnen worden.

b. De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag waarvoor opdrachtnemer verzekerd is en door de verzekeraar wordt uitgekeerd.

c. De opdrachtnemer is verplicht om tekortkomingen kosteloos te herstellen, mits de herstelkosten niet hoger zijn dan de oorspronkelijke kosten.

d. Elke aansprakelijkheid vervalt 60 maanden na indiening van de fiscale aangiftes van het betreffende boekjaar.

e. Aansprakelijkheid vervalt als de opdrachtgever opdrachtnemer niet de gelegenheid heeft gegeven om bij een belastingcontrole aanwezig te zijn of om tekortkomingen te herstellen.

f. Tekortkomingen moeten binnen 1 maand na ontdekking worden gemeld, anders vervalt elke aansprakelijkheid.

Tekortkomingen opdrachtgever

Artikel 9 a.

Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen die het gevolg zijn van nalatigheid van de opdrachtgever.

b. Herstel van dergelijke tekortkomingen is op kosten van de opdrachtgever.

Beëindiging door opdrachtgever

Artikel 10

a. De opdrachtgever kan te allen tijde een opdracht opzeggen. b. Opzegging moet schriftelijk per aangetekende brief gebeuren. c. Bij beëindiging moet een minimale periode van één maand worden aangehouden om overdracht van werkzaamheden mogelijk te maken.

d. De opdracht vervalt niet door de dood van de opdrachtgever; diens rechten en verplichtingen gaan over op zijn erfgenamen.

Opschorting/ontbinding/beëindiging door opdrachtnemer

Artikel 11

Opdrachtnemer kan de overeenkomst opzeggen, opschorten of ontbinden bij niet-nakoming door de opdrachtgever, faillissement, beslaglegging, liquidatie, stillegging, of niet-betaling.

Aanlevering, levertijd en levering

Artikel 12

a. Aanlevering van benodigde stukken gebeurt op door opdrachtnemer bepaalde wijze.

b. Bij nalatigheid van de opdrachtgever kan opdrachtnemer zijn werkzaamheden opschorten.

Retentierecht

Artikel 13

a. Opdrachtnemer mag afgifte van zaken opschorten totdat alle openstaande declaraties en kosten zijn voldaan.

b. Dit geldt voor alle zaken die verband houden met de opdracht.

Overmacht

Artikel 14

a. Bij overmacht heeft opdrachtnemer het recht de overeenkomst te ontbinden of de levertijd te verlengen.

b. Opdrachtnemer moet de opdrachtgever zo snel mogelijk informeren over de overmacht.

c. Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan stukken van derden in bewaring bij opdrachtnemer.

d. Bij overmacht langer dan een maand kan de opdrachtgever de overeenkomst opzeggen.

e. Ontbinding ontslaat opdrachtgever niet van de betalingsverplichting voor reeds geleverde diensten.

f. Na beëindiging van de overmacht hervat opdrachtnemer de werkzaamheden.

Algemene bepalingen van financiële aard

Artikel 15

a. Tenzij anders overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op basis van een uurhonorarium.

b. Opdrachtnemer doet op verzoek vooraf opgave van de geschatte kosten.

c. Bij prijswijzigingen na totstandkoming van de overeenkomst kan opdrachtnemer het tarief aanpassen.

Declaratie

Artikel 16

Declaraties moeten zodanig gespecificeerd zijn dat de opdrachtgever de samenstelling kan begrijpen.

Reclamering

Artikel 17

a. Reclames moeten schriftelijk binnen 30 dagen na levering worden ingediend.

b. Opdrachtnemer informeert de opdrachtgever binnen 14 dagen over de afhandeling van de reclame.

c. Reclames geven geen recht tot opschorting van betalingsverplichtingen.

d. Reclames over declaraties moeten binnen twee weken na datum van verzending worden ingediend.

Intellectuele eigendom

Artikel 18

Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot door opdrachtnemer gebruikte of ontwikkelde materialen blijven bij opdrachtnemer.

Betaling

Artikel 19

a. Declaraties moeten binnen 14 dagen worden voldaan, waarna de opdrachtgever in verzuim is.

b. Na 14 dagen is de opdrachtgever wettelijke rente verschuldigd.

c. Alle incassokosten komen voor rekening van de opdrachtgever.

d. Bij het uitblijven van betaling of zekerheid kan opdrachtnemer de overeenkomst ontbinden.

e. Betalingen worden eerst verrekend met incassokosten en rente, daarna met de oudste openstaande declaraties.

Elektronische communicatie

Artikel 20

a. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen via elektronische middelen communiceren.

b. Beide partijen zijn niet aansprakelijk voor schade door gebruik van elektronische communicatiemiddelen, tenzij veroorzaakt door opzet of grove schuld.

c. Beide partijen moeten redelijke maatregelen nemen om risico’s te voorkomen.

d. Data-uittreksels uit computersystemen leveren dwingend bewijs van verzonden communicatie.

Privacy

Artikel 21

a. Voor de uitvoering van diensten kan het nodig zijn om persoonsgegevens te verzamelen en op te slaan.

b. Alle verwerkingen van persoonsgegevens gebeuren conform de AVG en UAVG.

c. Opdrachtnemer heeft een privacystatement beschikbaar op de website en op verzoek.

Wijzigingsbevoegdheid

Artikel 22

a. Opdrachtnemer kan de Algemene Voorwaarden wijzigen. De gewijzigde voorwaarden gelden 30 dagen na schriftelijke kennisgeving.

b. Bij bezwaar kan de opdrachtgever de overeenkomst opzeggen als de wijzigingen een wezenlijke verzwaring van de verplichtingen inhouden.

Geschillen

Artikel 23

a. Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

b. Geschillen worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement van opdrachtnemer, tenzij anders bepaald.

c. Opdrachtgever kan de tuchtrechtspraak volgen.

Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel als ‘ACMA Leverings- en Betalingsvoorwaarden’. KvK-nummer ACMA 54016096.

Download Algemene Voorwaarden ACMA (PDF)